عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران از وضعیت مسکن پیش از انتخابات به« اقتصادسرآمد» می گوید

در انتظار افت قیمت مسکن نبا شید

گروه راه و ساختمان - اعظم زندیه  فعالان بازار مسکن عنوان می‌کنند بخشی از متقاضیان معتقدند که روند بازارها از جمله بازار مسکن ممکن است با مشخص شدن نتیجه نهایی انتخابات، تغییر کند.  فعالان و واسطه‌های ملکی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری بیان می‌کنند: اگرچه طبق روال هر ساله، بازار معاملات مسکن در ماه ابتدایی سال نیمه تعطیل است اما با ورود به ماه دوم بهار، این انتظار وجود دارد که بازار مسکن به تدریج به روال عادی بازگردد و معاملات از سر گرفته شود اما امسال با توجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است بخش زیادی از متقاضیان و عرضه‌کنندگان مسکن سعی کرده‌اند تصمیم‌گیری نهایی برای معامله در این بازار را به بعد از برگزاری این رویداد غیراقتصادی موکول کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، مشاوران املاک در برخی مناطق پایتخت عنوان می‌کنند: بازار معاملات ملک در فاصله چند هفته مانده به انتخابات، به حالت تعلیق کامل درآمده است. با این حال، گروهی از واسطه‌ها به این گروه از متقاضیان توصیه می‌کنند که اگر به قصد تامین سرپناه و مصرف به دنبال خرید مسکن هستند، معامله خود را به تعویق نیندازند. آن ها باتوجه به شرایط کنونی بازار اظهار می‌کنند که در بخشی از فایل‌های عرضه شده، امکان تخفیف در قیمت‌های پیشنهادی وجود دارد. این در حالی است که، همسو با تحولات وین، اخبار انتخابات هم بازارها را کم کم تحت تاثیر قرار می دهد؛ با روشن شدن برنامه های کاندیداها و ترسیم خط فکری آنان، ممکن است تصمیمات در دولت بعد روشن و آشکار شود. در نخستین روز ابراهیم رییسی  به اتاق بازرگانی رفت و از ممانعت از ارزپاشی و مدیریت به جای دخالت در بازار ارز برای کنترل قیمت ها خبر داد. عبدالناصر همتی هم از تاکید خود برای داشتن برنامه اقتصادی و به راه انداختن جریان سوم در انتخابات خبر داد. در بازار خودرو و مسکن همچنان تقاضای وجود ندارد اما شرایط دو بازار فرق دارد؛ بازار خودرو شاهد تکانه های مثبت قیمتی است و بازار مسکن به دلیل افزایش هزینه ها و نبود تقاضای موثر به صورت انجمادی توصیف شده است.
وضعیت بازارهای مالی و مسکن 
پیش از انتخابات
سعید لطفی، عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد، با یادآوری این نکته که، انتخابات آمریکا از یک طرف و در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران در چندروز آتی، وضعیت بازارهای مالی به خصوص مسکن را در حالت تعلیق درآورده و احتمالا روند کژدار و مریز تا زمان انتخابات ایران ادامه پیدا کند، به خبرنگار ما، گفت: درکمتر از دو ماه گذشته، قیمت های پیشنهادی دربازار مسکن تا 15 درصد کاهش یافته اما انعکاس این موضوع در قیمت های قطعی مسکن، مشاهده نمی شود.
رشد بازار مسکن نسبت به بازارهای رقیب درکمترین سطح 
وی تصریح کرد: درسه سال گذشته بازار مسکن نسبت به بازارهای رقیب کمترین رشد را داشته و در واقع نسبت به متغیرهای اقتصاد کلان، واکنش منطقی تری را نشان داده و رشد بازار مسکن در عین حال که کند است، روند معقول تری را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته است.
ازنظر برون بخشی، بازار مسکن بازدهی
 بالایی نداشته
لطفی، با بیان این که آمارها نشان می دهد قیمت مسکن روی کاغذ افزایش کمتری را نسبت به دیگر بازارها داشته، گفت: ازنظر برون بخشی، بازار مسکن بازدهی بالایی نداشته و از نظر درون بخشی نیز با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی، نمی توان انتظار افت قیمت مسکن را داشت. لذا به نظر می‌رسد انتخابات نیز بر کاهش قیمت مسکن چندان اثرگذارنباشد.
این عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: به علت ریسک پذیربودن بازار مالی در ایران، در حال حاضر فرصت مناسبی پیش روی خریداران مصرفی مسکن قرار گرفته و می توانند نسبت به خرید ملک مورد نظرخود اقدام کنند.
یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تورم پنهان در بازار معاملات مسکن شهر تهران یا کاهش سطح متوسط قیمت در شهر تهران در فایل‌های فروش عرضه شده در «دیوار»، بازتاب ترافیک فایل‌ها در بنگاه‌ها آن هم در نبود متقاضیان مصرفی در بازار است.  این در حالی است که برخلاف مدت مشابه سال گذشته که تقاضای سرمایه‌ای در بازار حضور داشت و تعداد آنها رو به افزایش بود، هم‌اکنون ورودی تقاضای سرمایه‌ای به بازار ملک نیز به حداقل رسیده و در برخی مناطق و محلات صفر شده است.  علاوه بر اطلاعات به‌دست‌آمده از «دیوار» واسطه‌های معاملات مسکن در تهران نیز از افزایش نسبی ترافیک فایل‌های فروش در بازار در مقایسه با مقطع زمانی مشابه سال گذشته خبر می‌دهند.
در کنار این آمارها، واسطه‌های بازار نیز اعلام می‌کنند که تعداد فایل‌های فروش افزایش یافته است و فروشنده‌ها بیشتر شده‌اند، درحالی‌که پارسال در مقطع زمانی مشابه تعداد فروشنده‌ها کم بود و متقاضیان خرید مسکن که عمدتا سرمایه‌گذار بودند با مشکل کمبود فایل روبه‌رو بودند. در واقع مقطع زمانی مشابه سال گذشته –بهار پارسال- فاز ورود سرمایه‌گذار به بازار مسکن بود اما علائمی که از فایل‌های عرضه‌شده برای فروش مسکن رصد می‌شود حاکی است که هم‌اکنون بازار معاملات مسکن وارد فاز خروج شده و ورود به بازار به‌شدت کاهش یافته است. به همین علت تعداد فایل‌های فروش نزد واسطه‌ها و در بازار افزایش یافته است. که یکی از دلیل عمده آن نزد اهل فن نزدیکی به انتخابات عنوان می  شود.
در انتظار  افت قیمت  مسکن نبا شید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه