مردم از سرنوشت طرح توسعه سواحل مکران نگران اند « اقتصاد سرآمد»بررسی می کند

چالش‌های پیش روی انتقال صنایع آب‌بر در مجاورت دریا

گروه اقتصاددریا - بر اساس اسناد بالادستی کشور، فازهای توسعه‌ای صنایع فولاد نه در دل کویر، بلکه باید در سواحل دریای جنوب مستقر شوند. هدفی که با امضای تفاهم‌نامه بین منطقه آزاد چابهار و سه غول فولادساز شامل گل‌گهر، چادرملو و فولاد مبارکه به همراه ایمیدرو محقق خواهد شد. بر اساس سند بالادستی صنعت فولاد کشور، باید 50 میلیون تن ظرفیت فولادی جدید در کشور ایجاد شود که 10 میلیون تن آن در سواحل مکران مستقر خواهد شد. برای اجرای یک مجتمع عظیم فولادی در منطقه آزاد چابهار، هفت‌و‌نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد و انواع محصولات فولادی در این مجتمع تولید و به خارج صادر می‌شود و به این ترتیب از خام‌فروشی فولاد نیز جلوگیری خواهد شد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، دسترسی به آب‌های آزاد برای یک مجتمع عظیم فولادی از اهمیت ویژه‌ای برای صادرات محصول و ورود ماده اولیه برخوردار بوده و قرار است یک اسکله ویژه برای این مجتمع عظیم فولادی ساخته شود که مطالعات محیط‌زیستی آن در دست انجام است. مجریان این پروژه فولادی موظف‌اند پیوست‌های اجتماعی و زیست‌محیطی طرح را به‌طور کامل مطالعه کرده و در اختیار منطقه آزاد قرار دهند. بر اساس گفته‌های او، اجرای این پروژه برای 10 هزار نفر شغل مستقیم و برای 50 هزار نفر شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.
بر اساس سند جامع فولاد کشور صنایع آب‌بر باید کنار دریا مستقر شوند. اسناد ششم توسعه و برنامه راهبردی توسعه سواحل مکران ابلاغی رهبر معظم انقلاب، سواحل مکران و قلب آن چابهار را موظف کرده است که تا 10 سال آینده هاب صنایع مادر شود. حالا منطقه آزاد چابهار با امضای تفاهم‌نامه مشترکی با ایمیدرو و سه غول فولادساز کشور یعنی گل‌گهر، فولاد مبارکه و چادرملو، یک گام به سوی تبدیل‌شدن به هاب صنایع مادر نزدیک شده و زمینه کوچ صنایع آب‌بر به سواحل دریاها را فراهم کرده است. براساس امضای این تفاهم‌نامه مجتمع عظیم فولادی به ظرفیت 10 میلیون تن در سواحل مکران ایجاد خواهد شد. البته پیش از اجرای این پروژه عظیم هم سواحل مکران پذیرای صنعت فولاد بود. سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران با ایجاد شرکت فولاد مکران به آن مأموریت داد تا فولادسازی با ظرفیت تا چهار میلیون تن آهن اسفنجی در چابهار ایجاد کند.
انتقال صنایع آب‌بر به مجاورت با دریا 
و چالش‌های پیش رو
آلبرت بغزیان کارشناس صنعت فولاد در خصوص انتقال صنایع آب‌بر به مجاورت با دریا و چالش‌های پیش روی این کار به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: اساسا سیاست استقرار صنایع آب‌بر این است که این صنایع به سمت دریا بروند. به همین خاطر براساس طرح جامع فولاد تصمیم گرفته شده است که سواحل مکران برای اجرای یک طرح بزرگ فولادی انتخاب شود.
نگرانی‌‍‌ها درباره طرح توسعه سواحل مکران نزد مردم بومی
وی با اشاره به نگرانی‌‍‌ها درباره طرح توسعه سواحل مکران برای مردم بومی منطقه، افزود: پیوست‌های طرح باید کامل باشد و در قالب سند مسئولیت اجتماعی باید د آن به خوبی دیده شود تا مردم این منطقه از حضور صنایع در آن با چالش روبه‌رو نشوند.
بغزیان با پیش‌بینی این مطلب که بخش زیادی از جامعه محلی درگیر فعالیت در این پروژه بزرگ فولادی می‌شوند، اظهار کرد: قطعا مجریان این مجموعه مکلف‌اند در این مرکز نیروی انسانی مورد نیاز خود را در همه سطوح مهارتی آموزش بدهند. باید این نیروها از جامعه محلی انتخاب شده و برای زمانی که می‌خواهند کار را شروع کنند، آموزش ببینند.
رونق منطقه جنوب شرق کشور 
با انتقال صنعت فولاد
این فعال صنعت فولاد کشور، درباره مزایای انتخاب سواحل مکران برای ایجاد یک مجتمع فولادی عظیم می‌گوید: اولین و مهم‌ترین مسئله نزدیکی این مجموعه به آب است. مسئله دیگر این است که به بندر و اسکله امن دسترسی دارد. این مجموعه اسکله تخصصی برای صادرات محصول و واردات ماده اولیه نیاز دارد که در اختیار آن قرار خواهد گرفت. از سویی رونق را به منطقه جنوب شرق کشور را به همراه می‌آورد.
وی معتقد است، مجتمع یادشده زنجیره کامل تولید فولاد را دارا خواهد بود بنابراین از خام‌فروشی جلوگیری می‌شود و راه‌اندازی این مجتمع، در این زمینه می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
منطقه آزاد چابهار جایگاه مهمی برای خاورمیانه دارد و تنها بندر اقیانوسی ایران و یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان محسوب می‌شود که در کریدور شمال ـ جنوب نیز جایگاه مهمی دارد به همین خاطر پروژه‌های گوناگون و متنوعی را دنبال می‌کند و از همین رو زمینه برای سرمایه‌گذاری‌های مختلف در این منطقه فراهم است و شرکت های خارجی به اهمیت استراتژیک بندر چابهار پی برده اند و این مساله موجب افزایش درخواست برای سرمایه گذاری در این منطقه شده است.
امروز چابهار به یک نقطه ارتباطی و حیاتی برای ارسال کالا‌های هندی به افغانستان و فراتر از آن در آسیای مرکزی تبدیل‌ شده است و از جهت توسعه سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه داخلی و خارجی و همچنین توسعه تولید و میزان صادرات و واردات مورد توجه است. در دهه‌های اخیر با توجه به ساحلی شدن اقتصاد جهانی و اهمیت توسعه بنادر و تأسیسات ساحلی، سواحل نقش مهمی در اقتصاد کشورها ایفا می‌کنند و به همین دلیل سواحل مکران با دارا بودن توانمندی ها و ظرفیت های بی شمار و داشتن امکان احداث صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، خودروسازی، فولادسازی و آلومینیوم‌سازی در نزدیکی آن  و اشتغالی که ایجاد می کند اهمیت بسیاری دارد.
توسعه مکران علاوه بر ضرورت‌های داخلی آن مانند ایجاد توازن در توسعه ملی در زمینه ایجاد تنوع در فرصت‌های اقتصادی و کاهش وابستگی کشور به تنگه هرمز، در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نیز فرصت‌هایی را برای ایران در پی خواهد داشت.
چالش‌های پیش روی انتقال صنایع آب‌بر در مجاورت دریا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه