بررسی « اقتصادسرآمد» از غفلت کاندیداهای ریاست جمهوری از فضای رمزارزها در ایران

آینده مبهم رمزارزها

گروه بازارسرمایه - یکی از سرمایه‌داران با ارائه دلایلی پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت‌کوین تا پایان سال 2022 یا اوایل سال 2023، به 250 هزار دلار برسد.  این فرد همچنان بر این پیش‌بینی خود پایبند مانده است. به گزارش رویترز درپر نخستین پیش‌بینی قابل توجه خود را در سال 2018 انجام داد که در آن زمان قیمت بیت‌کوین حدود ۸هزار دلار بود. پیش‌بینی درپر به این دلیل است که وی اعتقاد دارد این رمزارز تا آن زمان بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. که به نظر دور از انتظار نیست و خیز بازار جهانی به استفاده از این رمزارز نیز موید این پیش‌بینی خواهد بود.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در حال حاضر چند شرکت بزرگ عمده بیت‌کوین را به طور مستقیم یا از طریق یک برنامه کیف پول دیجیتال شخص ثالث قبول می‌کنند که از میان آنها می‌توان به ماکروسافت، پی‌پال، اوراستاک، هول فودز، استارباکس و هوم دیپات اشاره کرد. همچنین برخی از کارشناسان بیت‌کوین را به عنوان یک محل ذخیره ارزشمند، مانند طلا به جای ارز، ارزیابی می‌کنند.
درپر 63 ساله، که ثروت خود را با سرمایه‌گذاری زودهنگام در توییتر، اسکایپ، تسلا و اسپیس ایکس به دست آورد، اعلام نکرده که چه تعداد بیت‌کوین در اختیار دارد یا اینکه آیا در رمزارزهای دیگر سرمایه‌گذاری کرده است یا خیر. با رویکرد جدید اقتصاد جهان به سمت و سوی استفاده از رمزارزها، علاوه بر کاهش ارزش دلار در گردش مالی کشورهای دنیا باید سوال کرد که آیا کاندیداهای ریاست جمهورسیزدهم ایران چه برنامه در بهره‌ گرفتن از ارز دیجیتال در مناسبت‌های اقتصادی در تجارت با جهان در چنته دارند. آیا به این موضوع در اقتصاد تعریف شده آنان برای 4 سال اینده اقتصاد ایران جایی وجود دارد یا نگاه سنتی به اقتصاد کماکان گریبانگیر ملت ایران خواهد بود. مردمی که نجیبانه 8 سال فشار دولت یازده و دوازدهم را به دوش کشیدند که شاید دولت سیزدهم راه روشنی را پیش روی اقتصاد خانواده ایرانی قرار دهد.
آینده مبهم رمزارزها در ایرانه به عکس کشورهای اروپایی
علیرضا شامخی، کارشناس و تحلیلگر رمزارز در این باره به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: این روزها مردم برای سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها عجله دارند اما متاسفانه با سازوکار این بازار آشنا نیستند و ممکن است دچار آسیب یا زیان در این بازار شوند. مردم باید آگاه شوند که به هر صرافی آنلاینی اعتماد نکنند و بعد از تحقیق در مورد اعتبار صرافی، در آنها حساب کاربری افتتاح کنند. چرا که آینده رمزارزها پر ابهام است.
وی با انتقاد از مسکوت ماندن چند ساله بحث اعطای مجوز به صرافی‌های آنلاین گفت: تاکنون بانک مرکزی به اعطای مجوز به صرافی‌های آنلاین رمز ارز ورود نکرده است چرا که تصور می‌کند که در صورت اعطای مجوز به آنها، بایستی کلیه ریسک‌های آنها را نیز قبول کند. دلیل دیگر عدم ورود بانک مرکزی به بحث مجوز به صرافی‌ها، تعارضاتی است که با مجوز صرافی‌های سنتی پیدا خواهند کرد.
جایگاه رمزارزها در تبلیغات
 ریاست جمهوری
شامخی در مورد اهمیت توجه به مصلحت کشور در شعارهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در جنبه‌های قضایی و امنیتی جرایم این حوزه، تصریح کرد: بدون نگاه جهانی به این مهم، اگر صرافی‌ها و درگاه‌های آنلاین مبادله رمز ارزها مسدود شود، این فعالیت به صورت زیر زمینی شکل می‌گیرد که گستره تقلبات و تخلفات در این زمینه را افزایش می‌دهد.یعنی بایستی انتظار داشته باشیم که در هر گوشه و کنار کشور و هر شهرستانی، پرونده کلاهبرداری در این زمینه تشکیل شود.
غفلت کاندیداهای ریاست جمهوری از فضای ایجاد شده رمزارزها
این کارشناس رمزارزها با پیش‌بینی چالش‌های آینده دستگاه قضایی و انتظامی کشور در خصوص افزایش تعداد پرونده‌های حوزه‌ رمزارزها گفت: موضوع رمزارزها، قدمت چندانی ندارد و هنوز به تعداد کافی کارشناس انتظامی، قضایی یا کارشناس رسمی دادگستری رمزارزها در دسترس نهادهای انتظامی و قضایی نیست. ضروری است تا کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مقامات قضایی هر چه سریع‌تر در این زمینه چاره‌اندیشی کرده و در خصوص تعریف سرفصل جدیدی در زمینه کارشناسان رسمی رمزارزها برنامه‌ریزی کنند. غفلت کاندیداهای ریاست جمهوری از فضای ایجاد شده رمزارزها در کشور، اقتصاد معیوبی را نصیب کشور خواهد کرد.
به عکس پیش‌بینی رابر که در بالا به آن اشاره شد اما، کارشناسان ایرانی چندان امیدی به این بازار در کشور ندارند. چرا که  این بازار بسیار پرریسک و پرنوسان است و مردم در سایر بازارها حتی بازار سرمایه، هرگز تجربه این نوسانات را نداشته‌اند. از این رو مردم فقط دارایی بدون ریسک خود را که تحمل زیان بر روی آن را دارند وارد بازار کنند و از فروش ماشین و ملک برای سرمایه‌گذاری در این بازار به کل اجتناب کنند. ضمن اینکه از سرمایه‌گذاری در رمزارزها بی‌نام و نشان اجتناب کنند. چرا که ارزش آنها خیلی زود به صفر خواهد رسید. حتما دقت کنند که در صورت تمایل برای سرمایه‌گذاری در این حزوه، دارایی خود را در رمزارزهای با ارزش بازار بالا  سرمایه گذاری کنند و برای ورود به این بازار حتما یک سبد از رمزارزها شامل چند رمز ارز با ارزش بالا، تشکیل داده و تمام پول و سرمایه خود را وارد یک رمز ارز خاص نکنند.
استفاده از رمزارزها برای دور زدن تحریم‌ها موثر است اما نباید آن را به عنوان یک راهکار جامع و کامل برای مقابله با تحریم در نظر گرفت زیرا، رمزارزها یک ظرفیتی دارند و ممکن است در بخشی از مبادلات، بتوانند اثر ضدتحریمی داشته باشند. این که رمزارزها به عنوان یک ابزار مبادله بین‌المللی در کشور شناخته شود، جای خوشحالی دارد ولی آیین‌نامه‌های این حوزه اشکالاتی نیز دارند و بایستی در معرض نقد کارشناسی قرار گیرند.
آینده مبهم رمزارزها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه