انرژی خورشیدی در ایران از گفتار تا کردار، «اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

استراتژی کج دارو مریز ایران در دستیابی به انرژی پاک

دیربازی است کشورهای خاورمیانه هم دارای ذخایر نفت و گاز طبیعی زیادی هستند و هم از انرژی خورشید برخوردار هستند. به رغم ارایه طرح های مختلف از سوی این کشورها در سال های اخیر برای ساخت نیروگاه های خورشیدی اما، بررسی ها نشان می دهد در این روزها سرمایه گذاری در این بخش روند نزولی داشته است. براساس گزارش های منتشر شده در این حوزه شده توسط اس اند پی گلوبال نرخ رشد پایین تقاضا برای انرژی الکتریکی در این کشورها در کنار بحران های اقتصادی مختلفی که در این منطقه وجود دارد عوامل اصلی تعلل سرمایه گذاران برای ورود به این بازار شناخته شده است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، بررسی ها نشان می دهد طرح سرمایه گذاری در تولید انرژی خورشیدی در این کشورها از ایتدای 2010 شروع شده اما با گذشت زمان و به خصوص بعد از تجربه بحران نفتی سال 2014، اغلب کشورها اجرای این طرح را به تعویق انداختند. چرا که به اذعان برخی شرکت ها سرمایه گذاری در تولید نیروگاه های خورشیدی را طی 5 سال آتی 20 درصد کمتر از براورد اولیه خواهد کرد. این شرکت کاهش نرخ رشد جمعیت در کشورهای خاورمیانه را به عنوان یک عامل مهم برای این تصمیم گیری عنوان که کرده اند کاهش نرخ رشد جمعیت به معنای پایین بودن نرخ رشد تقاضا برای برق در منطقه است و دیگر نیازی به سرمایه گذاری برای تولید برق خورشیدی با سرعت بالا در منطقه وجود ندارد. لذا با استفاده از نفت ارزانی که در منطقه وجود دارد می توان نیاز کشورها را تامین کرد و اجرای طرح  تولید نیروگاه های خورشیدی را به آینده موکول کرد. به این ترتیب ضرورتی در شتاب بخشیدن به استفاده از انرژی های تجدید پذیر احساس نمی شود.
با قدم گذاشتن به قرن14 و طبعا افزایش جمعیت ایران و رو به رشد گذاردن نیاز به استفاده از انرژی، به نظر می رسد ایران باید راه خود را از دیگر کشورها در رسیدن به انرژی های تجدید پذیر و خورشیدی جدا سازد.
چرا ایران به انرژی پاک بیش از کشورهای دیگر نیاز دارد
عماد رفیعی تحلیل گر انرژی کشورمان در این ارتباط به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: با وجود این که تمامی کشورها در مورد گذر از اقتصاد وابسته به انرژی های فسیلی به سمت اقتصاد کم کربن صحبت می کنند ولی هم اکنون ضرورتی برای اجرای سریع این طرح حس نمی کنند . به همین دلیل است که سرمایه گذاری در این زمینه را هر چند کوتاه متوقف کرده اند. اما ایران به شدت به استفاده از این نوع انرژی  در قرن جدید نیازمند است و تعلل در بکار گیری آن جایز نیست.
استفاده از انرژی خورشیدی از گفتار تا کردار
وی با پرداختن به این مهم که ،آمارها نشان می دهد اصلی ترین منبع انرژی مورد استفاده برای تولید برق در خاورمیانه و ایران، از جمله ایران گاز طبیعی است و هم اکنون سه چهارم نیروگاه هایی که در کشورهای عربستان و مصر و عراق در حال ساخت است با این انرژی فسیلی کار خواهد کرد، تصریح کرد: شمار نیروگاه های در حال احداث و ساخته شده در کشورهای دنیا نشان می دهد که شمار پروژه ها و نیروگاه های فعال با گاز طبیعی نسبت به سال های قبل نه تنها کاهش نیافته است بلکه افزایش اندکی هم پیدا کرده است. این نشان می دهد با وجود این که در جهان در مورد ضرورت کاهش وابستگی به انرژی های فسیلی صحبت های زیادی مطرح می شود ولی در عمل فاصله گرفتن از انرژی های فسیلی به این زودی  امکان پذیر نیست. اما ایران باید در سال 1400 رویکرد خود در این بخض از صنعت انرژی را واقع بینانه تعریف و اجرایی کند. 
برخورداری ایران از پتانسیل قوی خورشیدی
وی افزود: میانگین انرژی تابشی خورشیدی بر اساس استانداردهای بین‌المللی، در روز بالاتر از 5/3 کیلووات ساعت در مترمربع است، ولی این رقم در ایران به طور متوسط حدود 5/4 کیلووات ساعت بر مترمربع است. ایران با آنکه یکی از کشورهای نفت خیز جهان و دارای منابع عظیم گاز طبیعی است، اما به دلیل شدت تابش خورشید در بیشتر نقاط می تواند با بهره مندی از انرژی خورشیدی، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت های فسیلی داشته باشد. فناوری نه چندان پیچیده ، کاهش آلودگی هوا و محیط زیست و از همه مهم تر کاهش مصرف سوختهای فسیلی برای آینده یا امکان صادرات و فراورش و تبدیل آنها به مواد پتروشیمی، از دلایل لزوم استفاده از انرژیهای پاک و تجدید پذیر و به ویژه انرژی خورشیدی در 1400 در کشورمان است.
انرژی خورشیدی یکی از منابع انرژیه ای تجدیدپذیر و از مهم ترین آنها می باشد. میزان تابش انری خورشیدی در نقاط مختلف جهان متغیر بوده و در کمربند خورشیدی زمین بیشترین مقدار را داراست. کشور ایران نیز در نواحی پرتابش واقع است و مطالعات نشان می دهد که استفاده از تجهیزات خورشیدی در ایران مناسب بوده و میتواند بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را تأمین نماید.
ایران کشوری است که به گفته متخصصان این فن با وجود 300 روز آفتابی در بیش از دو سوم آن و متوسط تابش 5.5 – 4.5 کیلووات ساعت بر متر مربع در روز یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی معرفی شده است. برخی از کارشناسان انرژی خورشیدی گام را فراتر نهاده و در حالتی آرمانی ادعا می‌کنند که ایران در صورت تجهیز مساحت بیابانی خود به سامانه‌های دریافت انرژی تابشی می‌تواند انرژی مورد نیاز بخش‌های گسترده‌ای از منطقه را نیز تأمین و در زمینه‌ صدور انرژی برق
 فعال شود.
استراتژی کج دارو مریز ایران  در دستیابی به انرژی پاک
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه