نا امیدی مردم از وضعیت مسکن دولت روحانی در گفتگوی « اقتصاد سرآمد» با یک فعال بازار مسکن

سیاست‌های تزئینی و فانتزی بازار مسکن سال99

سال 1400 آخرین سال حضور دولت تدبیر و امید بر سکان هدایت قوه مجریه کشور است. هر چند برای قضاوت نهایی این دولت در حوزه مسکن باید تا مرداد ماه سال جاری صبر کرد اما بررسی عملکرد دولت در هشت سال گذشته خالی از لطف نخواهد بود. متاسفانه آمارهای این حوزه که بر روی سایت بانک مرکزی منتشر شده است صرفا از سال 1394 به بعد است و  بنابراین ما نیز بازه بررسی را از سال 1394 تا کنون در نظر می گیریم. باید دید، جهش قیمت مسکن در دوران دولت تدبیر و امید چقدر بوده است؟ وضعیت معاملات در این مدت چه تغییری کرده است مقایسه تعداد معاملات واحدهای مسکونی در سال 1394 با سال 1399 بیانگر آن است که در این چند سال میزان معاملات 46 درصد کاهش یافته است که عمدتا به دلیل افزایش قیمت شدید مسکن می باشد، چراکه در این مدت، میزان قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران رشد ۴۷۳ درصدی داشته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، در سال 1394 مجموع تعداد معاملات واحدهای مسکونی 153 هزار و 763 واحد گزارش شده است. در این سال متوسط قیمت هر مترمربع مسکن 4 میلیون و 168 هزار و 300 تومان بوده است و در سال 1399 مجموع تعداد معاملات واحدهای مسکونی 83 هزار و 303 واحد اعلام شده است. همچنین متوسط قیمت هر مترمربع از مسکن 23 میلیون و 865 هزار و 900 تومان گزارش شده است. در سال 1399 در مقایسه با سال 1398 نیز رشد قیمت هر مترمربع مسکن 80 درصد بوده است و متاسفانه در این وضعیت، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سال 1399 بارها مردم را به نخریدن مسکن در راستای ارزان تر شدن آن توصیه کرده است.
یادگار نحس تدبیر و امید در حوزه مسکن
محسن عبادی، فعال بازار مسکن کشورمان در این باره به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد می گوید: از بازار مسکن سال 99، تنها یک عبارت واقعیت در ذهن اکثریت طیف فعال این حوزه به ثبت رسیده و آن، «سلب قدرت خرید خانه با جهش قیمت ملک» است. اما این یادگاری تلخ،‌ یکی از چندین رکورد نحس بازار املاک در سال جاری به حساب می‌آید. بررسی همه وقایع و رخدادهای روزانه بازار مسکن در سه حوزه معاملات خرید،‌ ساخت و ساز و همچنین معاملات اجاره در سال جاری، آن هم با استناد به اطلاعات و داده‌های مستند نشان می‌دهد در سالی که گذشت بخش مسکن مجموعه‌ای حاوی رکوردهای ملکی (شامل تغییر بی‌سابقه نرخ‌ها، قیمت‌ها و نسبت‌ها) را به خود دید و از طرفی، مکرر رویداد سراسر نچسب و پرعارضه بر سر این بازار گذشت. در میان این وقایع، مدیران دولتی و سیاست‌گذارهم هیچ یک از آنها به دلیل سطحی نگری و انتخاب بی راهه جنبه عینی
 پیدا نکرد.
مهم‌ترین درس بازار مسکن سال گذشته
وی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه دولت جدید در قرن نو به مقوله مسکن، گفت: مهم‌ترین درس بازار مسکن سال گذشته، در «عواقب سیاست‌های پوچ و انحرافی» خلاصه می‌شود. علائم حیاتی بازار مسکن در این سال، مدام رو به بدتر شدن گذاشت در حالی که، سیاست‌گذار در ظاهر ماجرای سیاست‌گذاری، مشغول به کار بود ولی در عمل، نتیجه کار به چیزی جز نوشتن سیاست‌های تزئینی و فانتزی منجر نشد و در عمل  راه برای برهم زنندگان جو بازار یعنی همان سفته بازها امن و هموار ماند.
یکه تازان میدان مسکن در سالی گه گذشت
وی برنده و یکه تاز میدان مسکن  را پذیرندگان ریسک خرید مسکن دانست و افزود: برنده مطلق بحران  بازار مسکن 99 کسانی هستند که روی قیمت‌های در حال جهش در طول سال، موج سواری کرده و با حباب‌سازی بیشتر، ارزش دارایی‌های ملکی شان را بدون پرداخت ذره‌ای مالیات دست کم دو برابر کردند. یعنی سفته بازها و محتکران امروز بازار ملک. بر اساس گزارش اقتصادسرآمد، رکود سنگین به همراه جهش سنگین قیمت، عجیب‌ترین اتفاق برای بازار مسکن است که سال منتهی به قرن جدید شاهد آن بودیم. به طوری که در سال گذشته، نبض معاملات مسکن به زیر 3000 واحد در ماه سقوط کرد که این یعنی، یک بازار تقریبا از کار افتاده و شبه‌تعطیل. در تهران، کف معاملات ملک در دوره‌های رکود طی چند سال گذشته، حدود 6 تا 7 هزار واحد مسکونی در ماه بود اثر بخشی آن متاسفانه به رغم شکوفایی در فروردین هر سال امسال اما حتی در فروردین جنبش دربازار ملک برای نصف ماه کاملا تعطیل و در مابقی ماه، به نظر می رسد سردرگم است، همه ساله در این ماه  حداقل 4 هزار واحد مسکونی در تهران خرید و فروش می‌شد. اما امسال شرایط در بازار مسکن به قدری «ضدخرید» و حتی «ضدفروش» بود که سقوط سنگین معاملات اتفاق افتاد. «ضد خریدی»  که از بابت جهش‌های مکرر  قیمت مسکن در سال گذشته تاثیر پذیرفت. 
به نظر می رسد آن چه موتور تورم مسکن را روی دور تند گذاشته، همان عاملی است که بازار مسکن را در وضعیت غیرطبیعی قرار داده است؛ «انتظارات تورمی». بازار مسکن تهران از کار افتاده است به این معنا که تقاضای طبیعی (خریداران مصرفی) خرید نمی‌کنند بلکه آن هایی اندک معاملات فعلی را رقم می‌زنند که به‌واسطه رشد قیمت بازارهای موازی ناشی از انتظارات تورمی، به خرید سرمایه‌ای و احتکار ملک تحریک شده‌اند.
 سیاست‌های تزئینی و فانتزی بازار مسکن سال99
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه