ضرورت توجه به گردشگری دریایی در گزارش« اقتصادسرآمد»

توریسم ساحلی حلقه ی گمشده دریایی

 با توجه به تاریخ تمدن ساز عرصه دریا رونق اقتصاد گردشگری که اقیانوس ها و دریاها می توانند به همراه داشته باشند می تواند از نظر اقتصادی انقلاب عظیمی برای صنعت دریایی کشومان در مناطق شمال و جنوبی ایران ایجاد کند.چیزی که متاسفانه تا کنون مغفول مانده است. و به گفته نرگس امراللهی استاد حوزه دریا، وسعت خلیج‌فارس اندکی کمتر از 240 هزار کیلومترمربع بوده که سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می‏آید. همچنین دریای عمان با حدود 900 هزار کیلومترمربع مساحت، پیشروی اقیانوس هند در خشکی‏های آسیای جنوب غربی است. و دریای خزر نیز با مساحت حدود 400 هزار کیلومترمربع، بزرگ‌ترین دریاچه جهان است. گفتنی است ایران با احتساب جزایر خلیج‌فارس از 5 هزار و 800 کیلومتر خط ساحلی برخوردار است که 4 هزار و 900 کیلومتر آن در جنوب و مابقی در شمال قرار دارد و از این حیث از موقعیتی منحصربه‌فرد در منطقه برخوردار است.
این استاد حوزه دریا در خصوص فرصت‌ها و مزیت‌های کشور در حوزه دریا می گوید: دریای خزر و خلیج‌فارس دارای ذخایر عظیم نفت و گاز بوده و عمده کشورهای تولیدکننده نفت جهان در اطراف خلیج‌فارس قرار دارند، به‌نحوی‌که این منطقه به‌عنوان گلوگاه انرژی جهان شناخته می‏‌شود.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان با بیان این که قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی شمال- جنوب دیگر مزیت برجسته ایران است که باعث برقراری ارتباط ترانزیتی کشورهای اروپایی، روسیه، آسیای میانه و قفقاز با جنوب و جنوب شرقی آسیا و نیز کشورهای خاور دور و اقیانوسیه می‌شود. همچنین ارتباط کشور افغانستان به آب‌های آزاد از طریق محور ترانزیتی شرق کشور برقرار می‏‌شودادامه می دهد: در حدود 90 درصد از صادرات و واردات ایران از طریق حمل‌ونقل دریایی انجام می‏‌گیرد و کل صادرات نفتی نیز از طریق خلیج‌فارس و تنگه هرمز صورت می‌‏پذیرد.ایران می‌‏تواند از جاذبه‏‌های گردشگری مطرح در سطح جهانی بوده و گردش مالی بالایی را به خود اختصاص دهد .
 توریسم ساحلی حلقه ی گمشده دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه