مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صیادی از وضعیت معیشتی صیادان می گوید

میانگین درآمدی ماهیگیران حدود۸۰۰ هزار تومان!

گروه اقتصاددریا - روزنامه اقتصادسرآمد - در حال حاضر حدود 140 هزار صیاد در خطه‌های شمالی و جنوبی کشور مشغول به صید ماهی هستند و از دریا ارتزاق می‌کنند. علی رغم که قیمت ماهی در شهر های بزرگ بالا است اما با این همه نه تنها نفع اقتصادی این قیمت های بالا الزاما به جیب صیادان نمی رود بلکه این قشر در میانه همه گیری کووید 19 زیان های اقتصادی بسیاری دیده اند. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی کشور در رابطه با وضعیت معیشت این روز های صیادان گفته است: میانگینِ درآمدی ماهیگیران بیش از ۸۰۰ هزار تومان نیست و آن‌ها جزو دهک‌هایی پایین جامعه یعنی یک و دو هستند. رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی کشور نیز با تایید این گفته ها، خاطر نشان می کند: زندگی صیادان کشور تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته و آن‌ها را با مشکلات متعددی روبرو کرده است. دریاوری کاهش یافته و به تبع این امر، حجم صید نیز کم شده است. گرانی هم مزید بر علت شده و صیادان را برای تامین مایحتاج زندگی با چالش‌های زیادی روبرو کرده.
یعقوب دوجی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی کشور در رابطه با وضعیت معیشتی این روز های صیادان می گوید: میانگینِ درآمدی ماهیگیران بیش از ۸۰۰ هزار تومان نیست، زیرا صید قابل پیش‌بینی نیست گاهی تورها آنقدر سنگین است که نمی‌توان آنها را بالا کشید و گاهی هم تور آنقدر خالی است که انگیزه‌ای برای بالا آوردن آن وجود ندارد، بسیاری از صیادان درآمد خود را با یارانه‌ای که می‌گیرند، تنظیم می‌کنند تا هزینه‌های خانواده را در طول ماه بپردازند.
وی می افزاید: حدود ۱۴۰ هزار صیاد در مناطق جنوبی و شمالی کشور مشغول به صید ماهی هستند که حدود ۱۰ هزار نفر از آن‌ها در دریای کاسپین به صید پره و کیلکا اشتغال دارند. در شش ماهه دوم سال یعنی فصل‌های پاییز و زمستان، صیادان پره روی دریا می‌روند و صیادان کیلکایی نیز در ۱۰ ماه از سال کار می‌کنند. اگرچه دولت با سیاست‌های خود تعداد صیادان پره را کاهش داده اما این شیوه توجیه اقتصادی ندارد طوری که امروز درآمد صیادان پره به هیچ وجه پاسخگوی تامین نیازهای زندگی آن‌ها نیست. در این میان صیادان کیلکا وضعیت بهتری نسبت به صیادان پره دارند اما حتی آنها هم از تامین معیشت خود ناتوان هستند. 
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی کشور این‌طور ادامه می‌دهد: وضعیت درآمدی صیادان اصلا مناسب نیست و آن‌ها جزو دهک‌هایی پایین جامعه یعنی یک و دو هستند. در این میان صیادان ساحل‌نشین و قایق‌نشین نسبت به صیادان دیگر، شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کنند. مسئولان باید بدانند که شرایط فعلی به هیچ وجه برای آنها آسان نیست، کرونا نیز مزید بر علت شده و مشکلات فراوانی برای کارگران صیاد به بار آورده است. 
اسحاق تندرو، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صیادان استان هرمزگان و رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی کشور نیز وضعیت صیادان جنوب کشور را بسیار نابسامان دانسته و درباره وضعیت معیشت صیادان شاغل در خلیج فارس و دریای عمان این‌طور توضیح می‌دهد: زندگی صیادان کشور تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته و آن‌ها را با مشکلات متعددی روبرو کرده است. دریاوری کاهش یافته و به تبع این امر، حجم صید نیز کم شده است. گرانی هم مزید بر علت شده و صیادان را برای تامین مایحتاج زندگی با چالش‌های زیادی روبرو کرده است. کارگران صیاد در جنوب کشور به دو روش در شناورهای صید ماهی کار می‌کنند. برخی از آن‌ها در شناور سهیم هستند و برخی نیز با عنوان ملوان روی دریا می‌روند. دستمزد و درآمد کارگران صیاد به صورت مستقیم به دریا وابسته است. اگر آن‌ها به دریا بروند، درآمد خواهند داشت ولی اگر به صید نروند هیچ منبع درآمدی نخواهند داشت. در میان آنها؛ وضعیت کارگرانی که شناور ندارند و با عنوان ملوان به دریا برای صید ماهی می‌روند، بسیار اسفبار است. 
وی درباره میزان درآمد صیادان هم می‌گوید: درآمد کارگران صیاد اصلا ثابت و مشخص نیست و بستگی به توری (حجم ماهی صید شده) دارد. اگر صید ماهی خوب باشد، این امکان وجود دارد که درآمد آن‌ها حتی از حداقل دستمزد تعیین شده نیز بیشتر شود که پس از کسر هزینه‌های جاری شناور مثل سوخت و غذای کارگران، درآمد حاصله نصف می‌شود. عموما نیمی از درآمد برای کارگران و نیم دیگر برای مالکان شناور است. برخی از مالکان یک سهم از شناور را به ناخدای شناور می‌دهند. 
براساس این گزارش گفته های این دو فعال صنف دریایی که در رابطه با صیادان فعالیت دارند در حالی است که چشم این قشر کم بضاعت به اقدامات دولت است اما با این همه با توجه به کسری بودجه دولت و ماه های پایانی عمر آن به نظر نمی رسد آنگونه که باید اقدامات لازم در این ارتباط از سوی دولت یازدهم صورت پذیرد و باید منتظر ماند و دید از یک سو مجلس در این حوزه چه می کند و از دیگر سو دولت آینده آیا مسیری برای بهبود معیشت صیادان در پیش خواهد گرفت یا خیر.
 میانگین درآمدی ماهیگیران  حدود۸۰۰  هزار تومان!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه