سهم اقتصاد ایران از صادرات در گفت و گوی یک کارشناس صنعت برق با « اقتصادسرآمد»

کم بارش ترین سالِ نیم قرن اخیر در ایران

گروه انرژی - اعظم زندیه - کارنامه بارش‌ها از اول مهر  تا پایان دی‌ماه از افت 38 درصدی بارندگی‌ها نسبت به مدت زمان مشابه سال آبی گذشته حکایت دارد. از سوی دیگر داده‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد در بازه مورد بررسی، ارتفاع بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلندمدت نیز 16 درصد کاهش یافته است. افت میزان بارش‌های تجمعی در حالی ثبت شده که سیاست‌گذاران بخش آب هم با توجه به کاهش محسوس بارندگی‌ها، نسبت به افزایش شهرهای دارای تنش آبی در تابستان 1400 هشدار می‌دهند. با وجود تنش آبی در 282 شهر کشور و کمبود 3000 تا 5000 مگاواتی برق در تابستان، ضرورت صرفه جویی حداقل 10 تا 15 درصدی در مصرف آب و برق برای جبران کاستی ها باید از امروز مورد توجه عموم مردم قرار گیرد تا تابستان سال جاری با قطعی کمتر در آب و برق مواجه شویم.
به گزارش اقتصاد سرآمد، تابستان هر سال با توجه به رسیدن به ایام پیک مصرف آب و برق در ایران، نیاز به صرفه جویی و مدیریت مصرف به یک ضرورت تبدیل می شود. اما تابستان سال جاری وضعیت به مراتب پیچیده تر است. با یکی از کم بارش ترین سالهای نیم قرن اخیر مواجه ایم به طوری که بارش ها نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود 54 درصد و نسبت به زمان مشابه به طور متوسط در درازمدت 52 ساله در حدود 40 درصد کاهش دارد.
کاهش شدید بارش ها، سال آبی خشکی را رقم زده که موجب کاهش حدود 40 درصدی ورودی آب به مخازن سدها شده است. این کاهش قابل توجه ورودی آب به مخازن سدهای کشور موجب کاهش ذخیره آب در سدهای کشور شده به طوری که در زمان مشابه سال قبل 80 درصد مخازن سدهای کشور پر بود اما در حال حاضر تنها 50 درصد مخازن سدهای کشور پر و نیمی دیگر خالی است. این مسئله هم تأمین آب تابستانه را با چالش مواجه می کند و هم موجب می شود تا در بخش تأمین برق، نتوانیم از ظرفیت نیروگاههای برق آبی به صورت کامل بهره بگیریم. در حالی که در تابستان سال 99 حدود 9500 مگاوات ظرفیت نیروگاههای برق آبی در مدار بهره برداری بود، این ظرفیت در سال جاری به نصف کاهش می یابد و با وجود افزایش حدودا 2000 مگاواتی ظرفیت تولید برق حرارتی، در تابستان سال جاری کمبود تولید برق نسبت به نیاز پیش بینی شده مصرف، برآورد می شود.
صنعت آب وبرق موتورمحرک توسعه اقتصاد
محمد طرزطلب کارشناس صنعت برق در گفت و گو با روزنامه اقتصاد سرآمد ، با بیان این موضوع که یکی از راهکارهای اصولی برای دستیابی به توسعه اقتصادی استفاده بهینه از صنعت آب و برق است، به خبرنگارما، گفت: حل مسایل اساسی و رفع آسیب پذیری اقتصادی و صنایع مرتبط با آن و به طور ویژه صنعت برق به عنوان موتور توسعه اقتصادی است. از این رو وجود الگوی اقتصادی باید بتواند در شرایط چالش عمل کند و از اهداف اساسی منحرف نشود.
این کارشناس برق با اشاره به آسیب های موجود در صنعت آب و برق ایران در تابستان پیش رو اظهار کرد: صنعت برق به دلیل اتکاء به بودجه های عمومی، سوخت فسیلی ارزان، در انحصار دولتی باقی مانده و فرایند شکست انحصار سنتی و حرکت به سمت فضایی رقابتی این صنعت با شکست مواجه شده است.
آسیب ها و ظرفیت های صنعت برق ایران
طرزطلب صنعت آب و  برق را یکی از زیر ساخت های حیاتی و بنیادین سایر صنایع دانست و افزود: صنعت برق نقش مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی کشورهای در حال توسعه، به دلیل ضرورت نیاز در فرآیند تولید کالا و محصولات و در نهایت تولید ناخالص داخلی، ایفا می کند. در واقع انرژی برق ضمن آنکه سبب رشد کیفی زندگی مردم می شود، ارتباط مستقیمی با توسعه پایدار، رونق و جهش بخش تولید درجوامع مختلف دارد.
نقش صنعت برق در تولید کالا و محصولات
وی تصریح کرد: در این میان و در صحنه جهانی نیز حرکت از سمت انرژی های فسیلی به سمت انرژی های الکتریکی و تولید برق، بدلیل ملاحظات زیست محیطی؛ شدت گرفته است و سبب توسعه و افزایش سهم سبد انرژی کشورهای مختلف از انرژی برق شده که همین عامل به دلیل بهره‌مندی از ظرفیت های تحقیق و توسعه جهانی به خلق فناوری‌های نوین و رشد و توسعه صنعت برق در چند دهه اخیر منجر شده است. 
سهم اقتصاد ایران از صادرات برق
 به دیگر کشورها
طرز طلب، با اشاره به اینکه همواره در فصل گرما یعنی دوران پیک مصرف برق در کشور با چالش افزایش مصرف برق مواجه هستیم، گفت: دلیل اصلی به‌وجود آمدن این معضل، الگوی مصرف مشترکان برق بوده و می‌توان با صرفه‌جویی و کاهش مصرف توسط مصرف‌کنندگان پرمصرف، همچنین نوسازی و بهسازی تجهیزات برق و به حداقل رساندن اتلاف انرژی در شبکه‌های توزیع، این معضل را برطرف کرد. و زمینه را برای صادرات برق به کشورهای دیگر به دلیل ارز اوری مقرون به صرفه فراهم سازیم.
صنعت برق به عنوان یکی از صنایع زیربنایی، تاثیرگذاری چشمگیری بر سایر بخش های صنعتی، کشاورزی و خدماتی دارد. به طوری که رشد اقتصادی کشورها به شدت به صنعت برق وابسته است و به عنوان یکی از مهمترین زیربناهای اقتصادی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رفاه جامعه دارد. مزیت های انرژی الکتریکی از قبیل پاک بودن، سهولت مصرف و امکان تبدیل به سایر انواع انرژی بر اهمیت آن می افزاید. صنعت برق عهده دار مدیریت عرضه و تقاضای برق بوده و نقش محوری در صیانت از منابع ملی، حفظ محیط زیست، ارتقای بهداشت عمومی، رفاه اجتماعی و خوداتکایی برای توسعه پایدار کشور ایفا می کند.
کم بارش ترین سالِ  نیم قرن اخیر در ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه