بررسی شائبه کوچ سرمایه از بورس به بازار مسکن « اقتصادسرآمد» بررسی می کند

رکود بورس تحرک در بازار مسکن

راه و ساختمان - بررسی بازار مسکن در یک قاب بزرگ‌تر و چندساله نشان می‌دهد که این بازار هنوز نتوانسته از زیر سایه رکود 7 سال گذشته از سال 92 تاکنون خارج شود. اگر چه بازار مسکن در برشی‌هایی از زمان، مانند زمستان سال 96 به سطوحی از رونق اندک دست یافت، اما در کوران تحولات تورمی و ارزی دو سال گذشته، همواره در سطوح مختلفی از فاز رکود قرار داشته است. این در حالی است که رکود بازارها و اقتصاد ایران و به ویژه بازار مسکن در سال 92، جنس متفاوتی داشت و برخلاف همیشه، رکود ناشی از سمت تقاضا بود. تحولات ارزی سال 91 که منجر به کاهش ارزش پولی ملی شده بود و البته طی دو سال گذشته این رویداد اقتصاد نیز تکرار شد، قدرت خرید مردم در اغلب بازارها و در راس آن ها، بازار مسکن را به‌شدت، کاهش داده است. از این رو، به نظر می‌رسد تا زمانی که اقتصاد خانوار ایرانی از کف توان مالی خارج نشده و به سطوح بالاتر قدرت مالی نرسد، بازار مسکن محل مناسبی برای کوچ نقدینگی نخواهد بود. اما به نظر می رسد بار دیگر با رکود حاکم بر بورس عزیمت به بازار مسکن در حال شکل گیری است.
 به گزارش اقتصادسرآمد، این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که اغلب سهامداران در بازار سرمایه، دارای سرمایه‌ای کمتر از 100 میلیون تومان هستند و به‌طور قطع در صورت خروج از این بازار، هیچ اقدام و حرکتی نمی‌توانند در بازار مسکن انجام دهند. مانع دوم دشوار شدن ورود به بازار مسکن، به عرضه کمتر واحدهای مسکونی از سوی مالکان بر می‌گردد. طی 6 ماهه گذشته به دلیل تشدید نوسان‌های اقتصادی و گسترش سایه عدم اطمینان‌ها در فضای اقتصادی ایران، اغلب مالکان نسبت به عرضه واحدمسکونی خود به بازار رفتاری محتاطانه در پیش گرفتند و حفظ دارایی را به فروش آن ترجیح دادند. در این مدت، بررسی‌های میدانی نشان داد که بسیاری از فروشندگان به دلیل هراس از دست دادن دارایی خود در توفان تورم، به اصطلاح در پای معامله، از انجام آن خودداری کردند و بسیاری از خرید و فروش‌های ملک نهایی نشد.
رکود بورس، تحرک در بازار مسکن
محتشم عضوهیأت مدیره انجمن انبوه ‌سازان استان تهران دراین رابطه به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت : بخش مسکن کشور با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد وافزایش تقریبا صد درصدی قیمت مسکن در سال 98 نسبت به 97 و سال 99 نسبت به سال 98 تقریبا به حالت نیمه کما رفته است. البته تحرکاتی نیز در آن بوده اما به دلیل نبود انسجام راه به جایی نبرده است. وی با یادآوری این نکته که، در زمان حاضر نقدینگی‌های سرگردانی در جامعه وجود دارد که باید به جایی پناه ببرد، این سرمایه‌ها چیزی نیست که ما انتظار داشته باشیم بخوابد و ساکن بماند، افزود: از سوی دیگر عملکرد دولت در بورس باعث شد تا سرمایه بسیاری از مردم به خصوص افراد سطح پایین درآمدی به دلیل حباب جذب و در مدت کوتاهی افت کرده و متضرر شوند.
سرمایه گذاران سرخورده بورس
عضو هیأت مدیره انجمن انبوه ‌سازان استان تهران با یادآوری این‌که نوسانات بازار بورس باعث شد تا سرمایه‌گذاران سرخورده از آن خارج شوند، اضافه کرد: بازار ارز و سکه توسط دولت کنترل می‌شود؛ ابتدای امسال نرخ دلار دربازه 25 تا 26 هزار تومان بود که با افزایش تزریق ارز،‌ نرخ دلار در روزهای گذشته به 21هزار تومان هم کاهش یافت.
بازار مسکن، بازار خوب و امیدوارکننده نیست
کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این مهم که چنانچه مذاکرات برجام به نتیجه مثبتی برسد،‌ صادرات نفت و مراودات بازرگانی باعث افزایش درآمدهای ارزی شده و این مسأله روی بازار‌های اقتصادی کشور تاثیر مثبتی خواهد گذاشت، تصریح کرد: بازار مسکن، بازار خوب و امیدوارکننده نیست. مردم منتظر نتیجه دو اتفاق هستند؛ یکی مذاکرات برجام که روی همه بخش‌ها از جمله مسکن تاثیرگذار است و دیگری انتخابات. رشد سرسام‌آور قیمت مسکن، قدرت خرید برای مصرف کننده واقعی را بسیار کاهش داده، ‌اما در مقابل سرمایه‌گذاران با توجه به اتفاقات بازار بورس و کنترل بازار ارز توسط دولت، حالا به بازار مسکن کوچ کرده‌اند.
با اصلاح شاخص بورس تهران شاهد بودیم که بازار خودرو، و همچنین طلا و ارز دچار نوسان شدند و معامله گران هیجان زدهِ بازار سهام ترجیح دادند، برای مقابله با تورم فزاینده، پول خود را در این بازارها سرمایه‌گذاری کنند. در این حال، این سئوال در ذهن خلجان می‌کند که چرا بازار مسکن از جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاران فراری از بازار سهام برخوردار نبود و نتوانست به نقدینگی سرگردان پناه دهد؟ بی‌گمان، ورود به بازار مسکن از همیشه سخت‌تر شده است. اگر چه طی دو سال گذشته، با توجه به رشد تکنولوژی‌های ارتباطی و افزایش سفته بازی مشاهده شده است که خرید و فروش املاک صرفا با دیدن عکس و تصویر آپارتمان صورت گرفته و نقش بازدیدهای حضوری در انتخاب ملک رنگ باخته است، اما موانع جدید طی 6 ماهه گذشته در بازار مسکن بروز و ظهور یافته که انجام معاملات ملکی را دشوارتر کرده است. از طرف دیگر به دلیل شیوع کرونا، شاهد تاخیر در ساخت مسکن و کاهش عرضه در بازار بودیم. با بررسی تمامی این موارد شائبه کوچ سرمایه از بورس به بازار مسکن، شاید کمی غیرمنطقی ارزیابی شود. چون با قرار دادن عوامل مختلف مطروحه، سیگنالی مربوط به ورود پول هوشمند به بازار مسکن دریافت نمی‌شود. 
رکود بورس تحرک در بازار مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه