بلا اثر بودن برنامه تهران 1400 شورای پنجم،« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

«نقشه بازسازی پایتخت» از طرح تا واقعیت

گروه جامعه - سال 96 بود که اعضای شواری شهر پنجم پس از کسب رای به پارلمان شهری راه یافتند و برنامه ای را تدوین کردند که بر مبنای آن و در قالب یک برنامه 66 صفحه‌ای، «نقشه بازسازی پایتخت» را برای تبدیل شهر تهران از «شهر مبدل شده به کارگاه عمرانی» به «شهر سالم برای سکونت» ارائه کردند. در قالب این طرح که حاوی مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده اعضای شورای شهر در طول چهار سال دوره پنجم مدیریت شهری بود قرار بود زمینه تصفیه ساختار نیمه زنده شهر از مولفه‌های مزاحم رفاه و آرامش شهروندان را فراهم شود تا به این ترتیب در سال پایانی دوره پنجم مدیریت شهری یعنی سال 1400، تصویر پایتخت از یک شهر خاکستری وسیاه در ذهن شهروندان به یک شهر سبز و قابل سکونت تغییر کند ودیدیم که نشد. توجه به جزئیات محورهای کاری این برنامه نشان می‌دهد در ابتدا اعضای شورای شهر پنجم به دنبال «تشکیل پارلمان محلی قدرتمند و شهردار پاسخگو» بودند. ضمن آنکه اصول حاکم بر این برنامه نیز بر «ترجیح مصلحت شهر و شهروندان بر منافع گروهی و فردی، توسعه پایدار شهر، نظارت سازمان‌یافته شورا بر اداره امور شهر و صیانت از هویت و عناصر حیاتی شهر» استوار شده بود. محورهای کاری عنوان شده در این برنامه این امید را در میان شهروندان ایجاد می‌کرد که شهر تهران قرار است در ریل جدید توسعه قرار بگیرد. ریلی که مدار آن بر تامین نابع مالی می گشت.
به گزارش اقتصادسرآمد، نتایج چکاپ انجام شده از کارنامه عملکرد مدیریت شهری تهران از سال 96 تا 1400 براساس آنچه وعده داده شد، آنچه مطالبه شد و آنچه عمل شد، حاکی از آن است که با وجود برخی اقدامات مثبت و متفاوت مدیریت شهری در این دوره، رنگ تصویر «تهران 1400» در میان شهروندان تهرانی همچنان خاکستری و در برخی از موارد سیاه رنگ است.
بلا اثر بودن برنامه تهران 1400 شورای پنجم
امین همدانی عضوهیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در این باره به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: کارشناسان و نخبگان شهری امیدوار بودند در صورت اجرای کامل نقشه اصلاحات تهران، به‌عنوان دستور کار از قبل تدوین شده شورای شهر پنجم، از یکسو، «مسیرهای پیدا و پنهان شهرفروشی با صدور مجوزهای خاص و مغایر اسناد بالادست تهران برای یک گروه اقلیت ذی‌نفع» مسدود شود و از سوی دیگر باعث «تضمین حقوق عمومی شهروندان در داشتن شهر غیرآلوده و به دور از عناصر ضدزندگی» باشد اما نتیجه ان به سیاهی رفتن رنگ خاکستری تهران بود.
کلیدهای بدون «در»  دردولت تدبیر
وی تصریح کرد: متاسفانه مرور برنامه تدوین شده از سوی اعضای شورای شهر در ابتدای دوره شورای پنجم، نشان می‌دهد اگرچه پارلمان پنجم و مدیران شهری سعی کرده‌اند در سال‌های گذشته در مسیر تحقق برخی از این اهداف حرکت کنند اما از میان این برنامه، 22 برنامه کلیدی نیز وجود دارد که تاکنون یا محقق نشده یا اصلا به اجرا در نیامده است. ظاهراٌ کلیدها در دولت دوازدهم از شهر و شورا گرفته تا سطوح بالا برای هیچ دری ساخته نشده بود.
فاصله عمیق طرح تا واقعیت 
همدانی ضمن اذعان به عقیم ماندن بسیاری از طرح های حمل ونقل در تمامی سطوح، افزود: کاهش ترافیک و ازدحام خودرو در خیابان‌ها با مدیریت تقاضای سفر اولین محور موردتوجه در برنامه‌ تهران 1400 بود. برمبنای این محور بنا بود هزینه استفاده از خودروی شخصی، واقعی شود و همزمان کیفیت خدمات حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا کند. در این مسیر تلاش‌هایی در جهت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام شده اما با هدف تعیین شده فاصله دارد.
کارشناس حمل ونقل با تاکید بر ضرورت تحقق منابع ایجا زیرساخت های شهری، گفت: حذف موانع ورود سرمایه‌گذار به پروژه‌های شهری از جمله مهم‌ترین محورهای کاری بود که برمبنای آن مدیریت شهری می‌توانست تامین منابع درآمدی برای پروژه‌های مهم شهری همچون توسعه ناوگان مترو را از طریق آن انجام دهد اما مسیر این نوع تامین منابع هنوز باز نشده است.
تمامی شهر به حمل ونقل منحصر نمی شود
همدانی با بین این که تمامی شهر به حمل ونقل منحصر نمی شود، گفت: تکمیل خطوط مترو و تامین ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله محورهای ماموریتی بود که اگرچه از همان ابتدا فعالیت‌های زیادی برای پیشبرد آن انجام شد اما چالش اصلی در این حوزه شیوه تامین منابع است که مدیریت شهری در این مسیر با مشکلات زیادی مواجه شد و همین امر سرعت تحقق این هدف را دچار سختی کرد.
با توجه به مطالب عنوان شده در حوزه برنامه‌ها،  در ابتدای این دوره از مدیریت شهری، کارشناسان و شهروندان نیز با هدف ایجاد تحول اساسی در حوزه اداره امور پایتخت، از این گروه 13 محور اصلی را مطالبه کردند که بررسی کارنامه عملکرد اعضای شورای شهر در این موضوع نیز نکات قابل‌توجهی را به دست می‌دهد. به‌عنوان مثال رفع مزاحمت‌های ساختمانی برج سازها از جمله موارد مورد اعتراض شهروندان در این سال‌ها بوده است. اخیرا شورای شهر با 7 برابر کردن جریمه سد معبر پروژه‌های ساختمانی، سعی کرده به نوعی به این مطالبه پاسخ دهد اما این پرسش مطرح است که پس از گذشت چهار سال و در پایان دوره، این اقدام می‌تواند نتیجه موثر داشته باشد؟ و پاسخ آن تنها یک کلمه است« نه».
در واپسین روزهای عمر شورای پنجم شهر تهران تعیین‌تکلیف «بلاتکلیفی» انبوه ایرادها و راه‌های دورزدن در طرح تفصیلی نیز از جمله مطالبات کارشناسان حوزه شهرسازی در این زمینه بود؛ اما به نظر می‌رسد همچنان نقاط ضعف زیادی در این حوزه وجود دارد که در این اندک زمان باقی مانده قوت نخواهند گرفت.
 «نقشه بازسازی پایتخت» از طرح تا واقعیت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه