مصاف خودروهای الکترونیکی با قیمت نفت درگزارش« اقتصادسرآمد»

فرصت کوتاه نفت برای تقابل با انرژی های پاک

گروه انرژی - اعظم زندیه - جهانِ امروز به دلیل پیشرفت های علمی و فنی در تمامی زمینه ها ی صنعتی، از تکیه زدن بر نقت فاصله گرفته وانرژی های پاک را در فکر و عمل جایگزین سوخت های فسیلی از جمله نفت کرده است و آینده روشنی هم برای آینده آن متصور نیست. شرکت مشاوره انرژی، ریستاد انرژی در گزارش جدیدی در پیش بینی آینده نفت اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2026 به پیک 101/6میلیون بشکه در روز می رسد که دو سال زودتر از پیش بینی نوامبر ریستاد انرژی از رسیدن پیک تقاضا برای نفت به 2/102 میلیون بشکه در روز در سال 2028 است.شرکت ریستاد انرژی پیش بینی کرد فراگیر شدن سریع خودروهای برقی در سراسر جهان باعث خواهد شد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2026 دو سال زودتر از پیش بینی قبلی به پیک برسد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، طبق نظر تحلیل گران ریستاد انرژی، فراگیر شدن برقی سازی در حمل و نقل و سایر بخش های متکی به نفت، به روند پیک تقاضا برای نفت شتاب می بخشد و مصرف نفت سریع تر و زودتر از آن چه تصور می رفت، رو به کاهش می رود. چرا که، پیش از شیوع پاندمی کووید 19 در اوایل سال 2020، ریستاد انرژی پیش بینی می کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2030 به پیک 106 میلیون بشکه در روز می رسد. 
حمل و نقل جاده ای که 48 درصد از تقاضای جهانی برای نفت را تشکیل می دهد، پیشران اصلی به اوج رسیدن تقاضا برای نفت خواهد شد. انتظار می رود خودروهای برقی 23 درصد از کل فروش جهانی خودروهای سواری تا سال 2025 را تشکیل دهند که شش درصد بالاتر از حال حاضر خواهد بود و سپس تا سال 2050 به ضریب نفوذ 96 درصد برسند.
مصاف خودروهای الکترونیکی با قیمت نفت
محمود خاقانی، کارشناس انرژی در این مورد ویژه به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: قیمت نفت در بلندمدت باید به 9 تا 10 دلار بر بشکه کاهش پیدا کند تا خودروهای بنزینی با خودروهای الکتریکی قابل‌رقابت باقی بمانند. این رقم از سوی برخی برای خودروهای گازوئیلی 17 تا 19 دلار عنوان شد.
فرصت کوتاه نفت برای تقابل
 با انرژی های پاک
وی با بیان این نکته که، ارقام خیره‌کننده‌ای که به آن اشاره شد، این معنا را دارد که شرایط اقتصادی انرژی‌های تجدیدپذیر هماهنگ با خودروهای برقی در یک دهه آینده بسیار جذاب‌تر خواهد شد، افزود: با وجود جذابیتی که در نتایج تحقیقات از آینده انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان می‌شود، تغییر و حرکت به سمت این سوخت‌ها زمان بر خواهد بود زیرا امروز صنعت نفت در مقایسه با باد و انرژی خورشیدی، از مزیت گستردگی بهره‌مند است. اما چشم انداز مشخصی از این بهره گیری در کشورمان وجود ندارد. چرا که اراده برای گذر از نفت در سیاست های انرژی دیده نمی شود.
انقلاب تولید خودروهای برقی 
این کارشناس انرژی کشورمان تولید خودروهای برقی و گسترش آن را، انقلابی دانست و گفت: اگرچه تولید خودروهای برقی باعث امیدواری به حفظ هوای پاک روی زمین شده، اما در سوی دیگر حیات صنعت نفت را تهدید می‌کند چرا که بحث بر سر افول تقاضای جهانی برای نفت نیز در میان کارشناسان از مدت‌ها قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد. این شروع زیبا اما، زنگ خطری است که به صدا درآمده است.
رقابت انرژی باد و خورشید با نفت روز به روز در حال جدی‌تر شدن 
خاقانی به یک استثناء در مورد تقاضای نفت نیز پرداخت و گفت: آن چه باعث حفظ رشد تقاضای نفت خام هرچند با سرعتی کمتر شده، تقاضای کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور است. رقابت انرژی باد و خورشید با نفت روز به روز در حال جدی‌تر شدن است. چرا که انرژی باد و خورشید می‌توانند نسبت به بنزین با قیمت‌های نزدیک به سطوح فعلی، هفت برابر انرژی مفیدتری را در اختیار خودروها قرار دهند.
طبق گزارش اقتصادسرآمد، در تازه ترین تحولات مربوط به تلاش برای ممنوعیت خودروهای بنزینی، فرمانداران 12 ایالت آمریکا شامل کالیفرنیا، نیویورک، ماساچوست و کارولینای شمالی از جو بایدن، رییس جمهور آمریکا درخواست کردند از پایان فروش خودروهای بنزینی تا سال 2035 حمایت کند.
این فرمانداران در نامه ای به رییس جمهور آمریکا درخواست کردند بایدن استانداردهایی را تعیین کند که تضمین می کنند همه خودروهای سواری و کامیونهای سبک که پس از سال 2035 فروخته می شوند، آلایندگی صفر دارند. ایالتها و بعضی از قانونگذاران آمریکایی امیدوارند موافقت بایدن با این هدف گذاری، روند گذار به خودروهای برقی از سوی مصرف کنندگان و خودروسازان را شتاب دهد. خودروهای برقی در حال حاضر تنها دو درصد از فروش خودرو در آمریکا را تشکیل می دهند. 
در ایران، ما گازی زیادی وجود دارد که  به صورت یارانه‌ای با نرخ 5 تومان به ازای هر متر مکعب در اختیارنیروگاه‌های حرارتی قرار می‌گیرد انگیزه‌ای برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر باقی نمی ماند.
در کشورما تاکنون طبق سند ملی محیط زیست نیز در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر عمل نشده و یکی از موانع نپرداختن به تجدیدپذیرها در کشور این است که موضوع انرژی‌های پاک بین وزارت نفت، نیرو و سازمان حفاظت از محیط زیست گیر کرده است، انرژی‌های تجدیدپذیر تولید برق دارند اما چون ما در کشور منابع زیاد گاز داریم و به صورت یارانه‌ای با نرخ 5 تومان به ازای هر متر مکعب در اختیار  نیروگاه‌های حرارتی قرار می‌دهیم انگیزه‌ای برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر
 باقی نمی‌ماند.
فرصت کوتاه نفت برای تقابل  با انرژی های پاک
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه