یک کارشناس اقتصادی درباره وضعیت نامطلوب اقتصاد در پی رشد شیوع کرونا به «اقتصاد سرآمد» می گوید

کاهش فزاینده رشد اقتصادی در ایام کرونا

گروه اقتصادی - روزنامه اقتصادسرآمد -  ویروس کرونا تهران را شبیه به شهری زلزله‌زده کرده است. شهری که درصورت تداوم وضعیت فعلی، سردخانه‌هایش دیگر کفاف جان‌باختگان را نمی‌دهد و قرار است 2 سردخانه جدید در بهشت زهرا ایجاد شود. همزمان به‌دلیل افزایش تعداد مبتلایان کرونا و پرشدن تخت‌ها، بیمارستان مسیح دانشوری روز گذشته اقدام به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی کرده است. همچنین بیمارستان‌های پایتخت علاوه‌بر راه‌اندازی سامانه اعلام تخت خالی، کمیته ترخیص تشکیل داده‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، به عنوان مثال تنها روز دوشنبه در تهران 7 هزار و 400 نفر بستری شده اند؛ رقمی بی‌سابقه که از شیوع ترسناک ویروس کرونای انگلیسی در تهران حکایت می‌کند. پیک چهارم کرونا قبرستان بهشت‌زهرا را نیز از نفس انداخته است. درصورت ادامه شرایط موجود ممکن است تدفین جان‌باختگان نیز با یک روز تاخیر انجام شود.
مقایسه شمار فوتی های روزانه کرونا در ایران نسبت به یک ماه گذشته نشان از رشد 7/393 درصدی داشته است. رشد ماهانه فوتی های روزانه در روز اخرین روز فروردین نیزبا عددی سه رقمی به ثبت رسید که در یک سال گذشته تاریخ کرونایی کشور کم سابقه بوده است. متاسفانه، در روزهای اخیر روند ابتلای روزانه کرونا در ایران مسیری صعودی به خود گرفته و رکوردهای بی سابقه ای را  به ثبت رسانده است. اما بخش امیدبخش آمارهای کرونا نیز حکایت گر موفقیت‌های درمانی است.
برهمین اساس در کنار روند افزایشی ابتلا در روز جاری شمار بهبودی های روزانه نیز به رکورد بی سابقه ای در این روز رسید. 
با این وجود به تناسب ابتلای روزانه هنوز وضعیت درمان در موقعیت خطرناکی قرار دارد. تعداد مبتلایان روزانه بیماری کرونا در ایران در روز 31 فروردین رکورد دومین روز قرمز کرونایی ایران را به ثبت رساند. این رقم در روز جاری با 7/4 درصد افزایش نسبت به روز گذشته به 25 هزار و 492 نفر رسید که هنوز از بیشترین ابتلای به ثبت رسیده در کشور 90 نفر کمتر است. این رکورد پیش از آن در 25 فروردین سال جاری به ثبت رسیده بود.
اما مشکلات کرونا به ستاندن جان نیروی کار ایران و جهان منحصر نشده و اقتصاد جهان را نیز به طور منفی متاثر از خود ساخته است. بیماری کرونا سه هفته است که به‌عنوان یک بیماری پاندمیک از سوی سازمان بهداشت جهانی شناخته می‌شود. در طول این مدت، علاوه بر قربانیان انسانی، اقتصاد جهانی را هم مسموم کرده است. بازارها و بخش‌هایی که قربانی کرونا محسوب می‌شوند کدام‌اند؟
زلزله در اقتصاد جهان و ایران با شیوع کرونا
مهرداد سیدعسگری، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد، درباره وضعیت نامطلوب بر اقتصاد با ادامه دار شدن پاندمی کرونا، به خبرنگار ما می گوید: نرخ بیکاری که مدت‌ها بین 5/3 تا 7/3  درصد در جهان  در حال چرخش بود در آخرین گزارش به  4/4 درصد افزایش یافت. همچنین نه تنها شغلی ایجاد نشد بلکه به میزان 701 هزار شغل از دست رفت. پیش از این نیز تعداد متقاضیان بیمه بیکاری به 6 میلیون و648 هزار نفر رسید که به نوبه خود رکوردی محسوب می‌شود.
پیش بینی کاهش رشد اقتصادی ایران در ایام کرونا
وی در ادامه با بیان این نکته که، انتظار می‌رود رشد اقتصادی به دلیل رشد ویروس کرونا بازهم کاهش پیدا کند، افزود: پیامدهای احتمالی شیوع بیماری کرونا برای اقتصاد جهانی  و ایران در کانون توجه رسانه‌ها و تحلیلگران مسائل اقتصادی قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود که هرگاه شیوع این بیماری طی هفته‌های آینده کنترل به ویژه در ایران  مهار نشود، اقتصاد ما از نفس بیفتد.
اُفت شدید گردشگری با شیوع کرونا در ایران
سیدعسگری در تشریح دیگر تأثیرات بحران کرونا بر اقتصاد کشورهای جهان، از جمله ایران، گفت: کاهش شدید میزان فروش برخی ایرلاین‌های بین‌المللی و افت شدید صنعت گردشگری بین‌المللی و زنجیره ارزش آن در اقتصاد بسیاری از کشورها مِن جمله ایران اثر منفی خود را برجا گذاشته است.
ادامه سقوط اقتصاد با پاندمی کرونا
براساس گزارش اقتصادسرآمد، این کارشناس اقتصادی کشورمان تصریح کرد: رکود 2020 بحرانی متفاوت از سایر سقوط‌های اقتصادی است؛ چراکه نه تنها به دلیل پاندمیک شدن یک ویروس جدید و اثر آن بلکه در قرن اخیر اولین رکودی است که به دلیل ترکیدن حباب در بازارها ایجاد نشده است. ویروس بدون مرز کرونا بر شرایط اقتصادی، افزایش و کاهش قیمت اجناس و کالاهای تجاری و روابط بین کشورها و دولت های آنها و نظرات کارشناسان و اقتصاددانان سراسر جهان و صادرات و واردات این کشور ها در زمینه های مختلف اثر گذار بوده است. شیوع ویروس کرونا در ایران نیز تاثیر بسیاری بر اقتصاد داخلی داشته و خواهد داشت؛ به باور کارشناسان اقتصادی در ایران، داستان کمی پیچیده تر است؛ در طرف عرضه نیز اقتصاد با فشار کاهشی روبرو است. با مختل شدن تجارت بین الملل و حتی حمل و نقل داخلی، زنجیره ارزش طیف وسیعی از محصولات دچار اختلال شده و ظرفیت تولید واحدها، به دلیل عدم دسترسی به نهاده ها کاهش می یابد. تعطیلات اجباری، قرنطینه‌های بی‌سابقه، بسته شدن راه‌های حمل ‌و نقل، تعطیلی صنایع و رشد بیکاری از جمله تبعات ویروسی است که بیش از 9 ماه از شیوعش می‌گذرد و قطعا هرکدام از این چالش‌های به وجود آمده زنگ خطری جدی برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود. ایران در بخش خارجی با کاهش تقاضا در صادرات و به طور کلی کاهش تجارت جهانی مواجه است و در بخش داخلی نیز تقاضای کل، هم به واسطه کاهش درآمد خانوار و هم کاهش برخی کالاها و خدمات که منجر به شیوع بیشتر ویروس می‌شود تحت تأثیر قرارگرفته است.
کاهش فزاینده رشد اقتصادی در ایام کرونا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه